@article { author = {Zand, A and Mehrmohammadi, M and Fardanesh, h}, title = {Educational Implications of the Concept of Powerful Knowledge for Curriculum Theory}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {11}, number = {42}, pages = {1-30}, year = {2016}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {دلالت های تربیتی مفهوم دانش قدرتمند برای نظریه برنامه درسی}, abstract_fa = {معرفت شناسی همواره جایگاهی تعیین کننده در یک نظریه برنامه درسی دارد. پرداختن به دانش و مفهوم پردازی آن را می­توان نقطه اثر هر پارادایم معرفت‌شناسی در صورت‌بندی یک نظریه برنامه درسی دانست. این نوشتار می‌کوشد تا با ارجاع به مفهوم دانش قدرتمند از مایکل یانگ، در پی واکاوی ریشه ‌های فلسفی واقع گرایی انتقادی پشتیبان این مفهوم، به گردآوری دلالت های تربیتی آن برای یک نظریه برنامه درسی دست یابد. برای این منظور، با اشاره به دوگانه معرفت شناسی اثبات‌گرا-تفسیری، و ارجاع به دلالت‌های جزمی-نسبیتی پذیرش این دوگانه درباره دانش، دیدگاه واقع‌گرایان اجتماعی برای احصای دلالت ها مدنظر قرار گرفته است. همچنین دانش از منظر جامعه‌شناختی موضوع توجه این نوشتار است تا از افتادن به ورطه ثنویت پذیرفته شده معرفتی در امان بماند.}, keywords_fa = {دانش قدرتمند,واقع‌گرایی انتقادی,دلالت‌های تربیتی,نظریه برنامه درسی,جامعه‌شناسی دانش,مایکل یانگ}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_60627.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_60627_08e0eb9eb6e11c96c1c5e6728eb2dd5f.pdf} } @article { author = {Nematzadeh, Sh and Mahdizadeh, B and Asi, S.M}, title = {Application of Grice's Maxims in Essay Writing for Eighth Graders}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {11}, number = {42}, pages = {31-52}, year = {2016}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {میزان به ‌کارگیری اصول گرایس در انشای دانش‌آموزان پایه‌ هشتم}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان به‌کارگیری اصول گرایس در انشای دانش‌آموزان پایه‌ی هشتم دوره‌ی اول متوسطه است. چارچوب نظری پژوهش، اصل همکاری گرایس و اصول چهارگانه‌ی آن است که مشتمل بر چهار اصل کمیت، کیفیت، ارتباط و حالت می‌باشد. در این پژوهش، اصول گرایس و میزان کاربرد و تأثیر آنها بر نوشتار مورد مطالعه قرار می‌‌‌گیرد. همچنین ترتیب به‌کارگیری این اصول در نوشتار دانش‌‌آموزان مدنظر است. برای انجام این پژوهش از روش میدانی استفاده شده است. پرسش اصلی پژوهش این است که میزان به‌کارگیری اصول گرایس در نوشتار چه‌اندازه است و چگونه به خلق یک متن کمک می‌کنند. به منظور انجام این بررسی، پژوهشگران، با تجزیه و تحلیل 121 مورد از انشای دانش‌آموزان دختر پایه‌ی هشتم،  عواملی را که در فرایند نوشتن به رعایت کمیت، کیفیت، ارتباط و حالت منجر می‌شوند، استخراج می‌کنند و آمار توصیفی از آنها به دست می‌دهند. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که می‌توان از اصول گرایس برای بهبود مهارت نوشتاری (انشا) دانش‌آموزان نیز استفاده کرد. دانش‌آموزان می‌توانند این اصول را به عنوان چارچوبی در ذهن داشته باشند و هنگام نوشتن از آنها استفاده کنند. آمار توصیفی این پژوهش نشان می‌دهد که دانش‌آموزان این پایه‌ی تحصیلی اصل کمیت را 30%، اصل کیفیت را 18%، اصل ارتباط را 83% و اصل حالت را 18% رعایت کرده‌اند. همچنین در این پژوهش خواهیم دید که اصول گرایس با یکدیگر هم‌پوشی دارند و رعایت یا عدم رعایت یک اصل، اصول دیگر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. ترتیب بسامد به‌کارگیری این اصول در نوشته‌های دانش‌آموزان این پایه از بیشترین به کمترین به ترتیب اصل ارتباط، اصل کمیت، اصل کیفیت و اصل حالت است.}, keywords_fa = {اصول گرایس,انشا,نظریه‌ی ارتباط,مهارت‌های نوشتاری,دانش‌آموزان پایه‌ی هشتم}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_60628.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_60628_22a8ea13efe60b2acc5cfc3ddbd79fd3.pdf} } @article { author = {Mohammadi, M and Shafie, M and Khoshbakht, F and Jamal Abadi, M}, title = {An Experimental Study of the Impacts of Peace-oriented Curriculum on Pre-school Students’ Anger Management}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {11}, number = {42}, pages = {53-94}, year = {2016}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه تجربی تأثیر برنامه درسی صلح محور بر مدیریت خشم کودکان پیش دبستانی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامه درسی صلح محور بر مدیریت خشم کودکان پیش دبستانی بود. راهبرد پژوهش کمی و روش پژوهش نیمه تجربی و طرح مورد استفاده تک گروهی با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری، شامل کلیه کودکان مقطع پیش دبستانی خورشید (ناحیه یک شیراز) بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، 39 کودک از دو کلاس (انویوگبوز و همکاران ،2004) انتخاب شدند. ابزار پژوهش فرم‌های استاندارد برنامه درسی صلح محور (سیموندز، 2003) که در طی 12 جلسه توسط مربیان آموزش دیده بر روی کودکان اجرا و داده‌های گردآوری شده با استفاده از روش آماری خی دو، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که 1- تفاوت معناداری بین فراوانی رفتارهای همراه با خشم کودکان پیش دبستانی، پیش و پس از اجرای برنامه درسی صلح محور وجود دارد. 2- تفاوت معناداری بین فراوانی واکنش‌های همراه با خشم کودکان پیش دبستانی، پیش و پس از اجرای برنامه درسی صلح محور وجود دارد.}, keywords_fa = {برنامه درسی صلح محور,مدیریت خشم,پیش دبستانیی}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_60629.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_60629_78dec77ec0dc56273b7bcde86c84b35a.pdf} } @article { author = {Yousefi, M and Assareh, A and Hosseinikhah, A}, title = {The Nature and Implications of Project-based Learning in Curriculum}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {11}, number = {42}, pages = {95-134}, year = {2016}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ماهیت و دلالت یادگیری مبتنی بر پروژه در گستره برنامه درسی}, abstract_fa = {هدف مقاله، تبیین ماهیت و دلالت یادگیری مبتنی بر پروژه در گستره برنامه درسی می­باشد. در این نوشتار، یادگیری مبتنی بر پروژه از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. به طوری که ابتدا، مفهوم پروژه و یادگیری مبتنی بر پروژه توصیف و در ادامه ارتباط منطقی پروژه و برنامه درسی بررسی شد. سپس رویکردهای مختلف آموزشی ارائه گردید که به وسیله آن، وجه ماهیت و دلالت یادگیری مبتنی بر پروژه مورد تأکی د قرار گرفت. برای دستیابی به تبیین فوق از روش سنتز پژوهی استفاده شد که در آن پژوهش‌های مرتبط با یادگیری مبتنی بر پروژه با روشی نظام‌مند انتخاب، واکاوی محتوایی و دسته‌بندی شدند. در مرحله بعد 71 پژوهش که معیارهای مورد نظر را داشتند انتخاب شدند، سپس ترکیبی از یافته‌های آنان طبق اصول تلفیق، بازاندیشی و بازآرایی داده‌ها، ارائه شده است. یافته‌های این پژوهش با مشخص نمودن ماهیت و دلالت این نوع یادگیری نشان می‌دهد که با توجه به پیشینه نظری و تجربی موجود، این ایده به عنوان یک برنامه درسی می‌تواند قابل طرح باشد}, keywords_fa = {پروژه,برنامه درسی,الگوی یادگیری,آموزش,ساختارگرایی}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_60630.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_60630_2e2c6d02fa32e2e79f562a1d97bfb30c.pdf} } @article { author = {Ghamari, H}, title = {Content Evaluation of the History of Literature Textbook in High schools based on the Components of "Comprehensiveness" and "Scientific Accuracy"}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {11}, number = {42}, pages = {135-152}, year = {2016}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارزشیابی محتوای درس تاریخ ادبیات دوره دوم متوسطه بر اساس مؤلفه های "جامعیت" و "صحت و اعتبار علمی"}, abstract_fa = {این پژوهش، در پی‌ ارزیابی محتوای درس تاریخ ادبیات دوره دوم متوسطه (سال دوم و سوم آموزش متوسطه، رشته ادبیات و علوم انسانی) با هدف‌ ترسیم وضعیت موجود دوکتاب در قالب دو‌ مؤلفه "جامعیت" و "صحت و اعتبار علمی" بود. پژوهش از نوع ارزشیابی، و با الگوی "مبتنی بر نظر خبرگان" است. جمعیت آماری آن شامل متخصصان تاریخ ادبیات، و دبیران دو کتاب تاریخ ادبیات در سال تحصیلی 94 - 1393 بوده است. حجم نمونه پژوهش 642 نفر بود. محقق، 5 استان مورد مطالعه را شامل تهران، سمنان، قم، کرمان،‌ و کرمانشاه، به روش تحلیل خوشه‌ای انتخاب نمود. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات شامل فرم مصاحبه با متخصصان تاریخ ادبیات ایران، فرم مصاحبه با متخصصان تاریخ ادبیات جهان، و پرسش‌نامه‌ دبیران بود. روایی پرسش‌نامه دبیران از طریق روایی محتوایی و با استفاده از نظرات چند نفر از متخصصان موضوعی تعیین شد و پایایی آن از طریق برآورد ضریب هم‌سانی درونی آلفای کرونباخ برابر با 89/0 تعیین شد. یافته­ها نشان می­دهد دو کتاب در زمینه­هایی، فاقد جامعیت­اند و صحت و اعتبار علمی آن­ها نیز در سطح مطلوب نیست.  }, keywords_fa = {ارزشیابی,جامعیت,دوم و سوم متوسطه,صحت علمی,کتاب درسی تاریخ ادبیات}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_60632.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_60632_5dd7d0efd01427031926315538767d0a.pdf} } @article { author = {Seraji, F and Soleimani, F}, title = {Analysis of ICT integration (cyber spacing) obstacles at implementation stage based on educational innovation theories in schools}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {11}, number = {42}, pages = {153-176}, year = {2016}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل موانع هوشمندسازی مدارس در مرحله اجرا بر اساس نظریه‌های نوآوری آموزشی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش تحلیل موانع توسعه مدارس هوشمند دوره اول متوسطه شهرستان صحنه با توجه به ویژگی­های اجرای نوآوری آموزشی بود. هوشمندسازی برنامه نوآورانه آموزشی است که در راستای تلفیق فاوا با برنامه­درسی مدارس صورت می­گیرد. رویکرد پژوهش کیفی و روش آن از نوع پدیدار­شناسی است. مشارکت­کنندگان آن آگاهان کلیدی شامل دبیر، مدیر و معاونین فناوری هستند که بر اساس نمونه­گیری هدفمند 21 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و مبنای کفایت نمونه اشباع نظری بود. داده­ها با مصاحبه نیمه­ساختاریافته جمع­آوری و با استفاده از روش پنج مرحله­ای اسمیت تحلیل شدند. جهت اطمینان از صحت  داده­ها از معیارهای موثق بودن، تأیید­پذیری، قابلیت­اعتماد و انتقال­پذیری استفاده گردید. یافته­ها نشان داد؛ اجرای برنامه هوشمندسازی مدارس در شهرستان صحنه با موانعی مانند ضعف دانش دبیران، عدم باور به استفاده سازنده­گرایانه از رایانه، ضعف مهارت و خودکارآمدی در کاربرد فناوری­ها، مقاومت معلمان و مدیران در برابر نوآوری، نارسایی در پشتیبانی­های فنی و آموزشی، عدم انطباق ساختارهای آموزشی با تلفیق فناوری­ها، عدم استفاده از ظرفیت­های اولیاء ، ضعف فرهنگ استفاده از فناوری و مدیریت غیرپاسخگو روبروست. }, keywords_fa = {مدارس هوشمند,نوآوری آموزشی,فناوری اطلاعات و ارتباطات,اجرای نوآوری,موانع}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_60634.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_60634_ca18d31048f73826f47588487e8267ab.pdf} }