@article { author = {fathi vajargah, kourosh}, title = {Editor – in - chief}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {16}, number = {63}, pages = {1-8}, year = {2022}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {جایگاه برنامه‌ریزی‌ درسی در آینده رشته مطالعات برنامه‌درسی: (به سوی مطالعات برنامه درسی در پیوند با عمل (درگیرانه) در جنبش نو/چند بسترسازی)}, abstract_fa = {رشته برنامه درسی به عنوان یک قلمرو تخصصی و حرفه­ ای با فراز و نشیب فراوان در قرن گذشته روبرو بوده است. بی­ تردید مهم­ترین تحول دوران اخیر حرکت از پارادیم برنامه­ ریزی درسی به پارادیم فهم برنامه درسی یا مطالعات برنامه درسی بوده است که عمدتاً با تلاش ­های نوفهم­گرایان بویژه از دهه 1970 آغاز و در دهه­ های بعدی به اوج رسید. شاید در میان ویژگی­ های مختلف و متعدد نوفهم ­گرایی، بی­ تردید دستاوردهایی چون ایجاد افق­ های جدید برای رشته و در عین حال رها کردن این رشته مطالعاتی از اشغال برنامه­ ریزی درسی بوده است (پاینار و همکاران، 1995).این دو موج یا پارادایم اصلی رشته معرف دو دیدگاه عمده از لحاظ تاریخی در رشته برنامه درسی هستند. در عین حال هم­ اکنون در آستانه دوران پسانوفهمی یا ورود به دوران بعدی برنامه درسی (مالووسکی، 2010) هستیم که اغلب با جهت­گیری­ هایی چون بین­المللی سازی برنامه درسی (پاینار، 2015)، روندهای نوظهور در حیطه­ های فناوری و پساحقیقت، و جنبش­ هایی چون نو/چند بسترسازی (فتحی واجارگاه، 1400 الف) و تداوم دغدغه­ های نژادی، جنسیتی و غیره همراه است.}, keywords_fa = {مطالعات برنامه درسی درگیرانه,جنبش نو/چند بسترسازی}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_144648.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_144648_573bc619d505fdf9ab9f38782a583cf4.pdf} } @article { author = {Asgari, S. S. and Nasr Esfahani, Ahmad Reza and liyaghatdar, javad}, title = {The Necessity of Enhancing Teachers’ Cooperation in Developing Textbooks Content}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {16}, number = {63}, pages = {9-36}, year = {2022}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {This paper aimed to evaluate a project entitled “Enhancing Knowledge and Skills of Mathematics Teachers in Developing Mathematics Textbooks Content.” The research was fulfilled through a design-based research method, in which mathematics teachers and curriculum developers collaborated in groups to develop a mathematics course pack. The statistical population of this study was 284 official mathematics teachers of the Secondary schools of Isfahan. Among them, 21 teachers were selected in a targeted sampling method, criterion-based type, to participate in content development workshops. The produced content for the student and the teacher's guide was evaluated by two researcher-made questionnaires. The validity of the instruments was confirmed by three experts and their reliability was obtained based on Cronbach's alpha coefficient of 0.89 and 0.79, respectively. The findings revealed that the teachers’ knowledge of the curriculum content was enhanced, and their beliefs about the role of teachers in curriculum development have been changed}, keywords = {Mathematics Curriculum,Teachers' Collaboration,Content design,textbook}, title_fa = {لزوم افزایش مشارکت معلمان در تدوین محتوای کتاب های درسی}, abstract_fa = {هدف این مقاله ارزیابی یک پروژه با عنوان «ارتقای دانش و مهارت معلمان ریاضی در طراحی و تدوین محتوای کتاب درسی» است. روش تحقیق، طراحی مبتنی بر پژوهش است که در آن گروه‌هایی از معلمان ریاضی در کنار تیمی از متخصصان برنامه‌ریزی درسی قرار گرفته و با همیاری اقدام به تولید محتوا برای یک درس ریاضی کرده‌اند. جامعه آماری این مطالعه، 284 نفر معلم ریاضی رسمی دوره اول متوسطه شهر اصفهان بود که از بین آن‌ها 21 معلم به روش هدفمند از نوع معیارمحور برای شرکت در کارگاه‌های آموزشی تدوین محتوا انتخاب شدند. محتوای تولید شده برای دانش‌آموز و راهنمای معلم توسط دو پرسش‌نامه محقق-ساخته مورد ارزیابی قرار گرفت. روایی ابزارها توسط سه صاحب‌نظر تأیید شد و پایایی آن‌ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 89/0 و 79/0 به دست آمد. برآیند یافته‌ها نشان می‌دهد محتوای تولید شده از نظر معلمان در سطح رضایت‌بخشی قرار گرفته است. }, keywords_fa = {برنامه درسی ریاضی,کار گروهی معلمان,طراحی محتوا,کتاب درسی}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_144437.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_144437_49598181825c2982cf63d7d754c70fd4.pdf} } @article { author = {Khosravi, Rahmat allah and ghasemi, nazanin}, title = {A Phenomenological Study of student-teachers’ Experiences on the Teaching and Learning Process during COVID-19 Pandemic at Farhangian University}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {16}, number = {63}, pages = {37-68}, year = {2022}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to explore the experiences of student-teachers about the teaching and learning process during COVID-19 pandemic at Teacher Training University. The research has been conducted with a qualitative approach and phenomenological strategy. The study population included all student-teachers in the field of Educational Sciences at the Teacher Training University of Zanjan, Iran. Fifteen of them were selected as participants in the study using purposive sampling. And semi-structured interviews were used to collect data. Thematic analysis method was used to analyze the data. The research findings were identified in eight organizing themes as follows: 1. Mental, cultural and psychological preparation of student-teachers, 2. Platforms for teaching and learning, 3. Technological literacy of student-teachers and professors, 4. Student-teacher access to required information resources, 5. Curriculum content, 6. Learning activities, 7. Teaching strategies and methods, and 8. Evaluation strategies from student-teacher learning. }, keywords = {Teaching and Learning,COVID-19,student-teacher,Experiences,Teacher Training University}, title_fa = {پدیدارشناسی تجارب دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از فرآیند آموزش و یادگیری در طول همه‌گیری کووید- 19}, abstract_fa = {هدف از مقاله حاضر، واکاوی تجارب دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان درباره فرآیند آموزش و یادگیری در دوره کووید-19 است. رویکرد پژوهش، کیفی و راهبرد آن پدیدارشناسی است. جامعه‌ی پژوهش کلیه دانشجومعلمان رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان زنجان بودند که تعداد 15 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع زنجیره‌ای، در تحقیق شرکت کردند. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه‌ی نیمه ساختارمند (عمیق) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش تحلیل مضمون انجام شد. یافته‌های پژوهش در هشت مضمون سازمان دهنده، تجارب دانشجومعلمان را بدین شرح مشخص کرد: 1. وضعیت آمادگی‌ ذهنی، فرهنگی و روان‌شناختی دانشجومعلمان،2- وضعیت بسترهای آموزش و یادگیری، 3- وضعیت سواد فناوری دانشجومعلمان و استادان،4. وضعیت دسترسی­های دانشجو معلمان به منابع اطلاعاتی موردنیاز، 5. وضعیت محتوای برنامه درسی، 6. وضعیت فعالیت‌های یادگیری، 7. وضعیت راهبردها و روش‌های تدریس، و ۸. وضعیت راهبردهای ارزشیابی از آموخته‌های دانشجو معلمان. }, keywords_fa = {آموزش و یادگیری,کووید 19,تجارب دانشجومعلمان,دانشگاه فرهنگیان}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_138906.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_138906_82bfed69e821ae253493b65f2d9f9549.pdf} } @article { author = {Saberi, Reza}, title = {The Implicit Outcomes of Curriculum at Techer Training University: The Narrative by Students and Professors}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {16}, number = {63}, pages = {69-90}, year = {2022}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate and explain the implicit outcomes of elementary education curriculum at Teacher Training University. The research method was qualitative and of phenomenological type that has been done in a semi-structured interview with 32 professors and elementary education students of Kerman at Training University. The interview analysis was in three forms of open, axial and selective coding. The findings of this study had implicit messages of important elements in curriculum include learning to replace a school teacher , learning and facilitating social-ministerial relations, getting away from the study field, focus on physical space And getting way from the teacher training, duality between the concept of student and teacher, getting away from the theory in learning process.  }, keywords = {Elementary Education,Teacher Training University,hidden curriculum,Implicit Curriculum}, title_fa = {تبیین پیامدهای ضمنی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان: روایت دانشجویان و استادان دانشگاه فرهنگیان کرمان}, abstract_fa = {این مقاله با هدف بررسی و تبیین پیامدهای ضمنی برنامه درسی رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناختی و در قالب مصاحبه نیمه ساختاریافته با 32 نفر از استادان و دانشجویان آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان کرمان انجام شد. تحلیل مصاحبه به سه شکل کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. یافته‌های این پژوهش نشان داد که برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان دارای پیام‌های ضمنی متعددی است. این پیام‌ها در شش حوزه: استادان، روابط اداری- اجتماعی، واحدهای درسی، فضای کالبدی، دانشجویان و فرایند یاددهی - یادگیری قرار داشت. پیام‌های ضمنی در مؤلفه‌های مهم برنامه درسی شامل یادگیری جانشینی استاد مدرسه ای، یادگیری و تسهیل روابط اداری - اجتماعی، فاصله گرفتن از رشته تحصیلی، تمرکز بر فضای کالبدی و دور شدن از تربیت معلمان، دوگانگی در مفهوم دانشجو و معلم و به حاشیه رفتن دانش نظری در فرایند یادگیری می‌باشند. }, keywords_fa = {آموزش ابتدایی,دانشگاه فرهنگیان,برنامه درسی پنهان,تربیت معلم,برنامه درسی ضمنی}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_138892.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_138892_0229eac2852498832e5e00d18f53e112.pdf} } @article { author = {Habibi, Halimeh and Jafari harandi, Reza and Bahrami, Susan}, title = {Identifying the components of internship curriculum patterns based on autobiography The study case: Farhangian University educators and curriculum experts}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {16}, number = {63}, pages = {91-116}, year = {2022}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {: The aim of the present research was to explain the components of internship curriculum pattern based on autobiography. This study is a kind of applied research and with a view to method, a qualitative approach with a phenomenological strategy. The participants were curriculum specialists and internship educators that were selected through purposive sampling method. They were interviewed by semi-structured interview. The interviews were continued saturation (n=9). On the basis of encodings and obtained themes from scientific texts and experts and educators’ interviews, obtained suitable mental models, reflective thinking, narrative inquiry, professional competences, and lived experiences as the components of internship curriculum pattern based on autobiography. According to the findings, it is suggested to include the above five components in Teacher Training university courses. }, keywords = {curriculum pattern,internship,autobiography components}, title_fa = {مؤلفه‌های الگوی برنامه درسی کارورزی مبتنی برخودشرح‏حال‎نویسی مورد مطالعه: مدرسان دانشگاه فرهنگیان و صاحب‌نظران برنامه درسی}, abstract_fa = {ف از مقاله حاضر، تبیین مؤلفه‌های الگوی برنامه درسی کارورزی مبتنی بر خود شرح حال نویسی بود. این تحقیق نوعی تحقیق کاربردی و از لحاظ راهبرد، رویکردی کیفی با راهبرد پدیدار شناختی است. مشارکت کنندگان متخصصان برنامه‌ریزی درسی و اساتید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان بودند که با رویکرد هدفمند انتخاب گردیدند و با آنها به روش نیمه ساختار مصاحبه به عمل آمد. مصاحبه با آنها ادامه یافت تا به نقطه اشباع (9 نفر) رسیدیم. با توجه به کدگذاری‌ها و مضامین به دست آمده از متون علمی و مصاحبه متخصصان، مدل‌های مناسب ذهنی، تفکر تأملی، پویش روایی، شایستگی‌های حرفه‌ای، و تجربه زیسته به عنوان مؤلفه‌های الگوی برنامه درسی مبتنی بر شرح حال نویسی به دست آمد. با عنایت به یافته‌ها پیشنهاد می‌شود مؤلفه‌های پنج گانه فوق به عنوان سرفصل دروس یا به عنوان دروس پیشنهادی در برنامه درسی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان امکان سنجی و گنجانده شود. }, keywords_fa = {الگوی برنامه درسی,کارورزی,مؤلفه‌های خودشرح‌حال نویسی }, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_118899.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_118899_6532a2f5e90f3573a6cf3c91dc819cee.pdf} } @article { author = {mosapour, neamatollah and rastegari, narjes and Mehni, omid}, title = {The Effectiveness of Clinical Education Implementation in Teacher-Training Curriculum on Professional Education of Student Teachers in Kerman University of Farhangian}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {16}, number = {63}, pages = {117-140}, year = {2022}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the effectiveness of clinical education on improving the quality of student-teacher performance in the internship process. The research method was quasi-experimental. The statistical population of the study included 160 internship students of 7th and 8th semesters of Teacher Training University of Kerman, Iran. Based on the criteria for entering the intervention, 80 people were selected as a statistical sample and due to the existence of both sexes of girls and boys, the members of the statistical sample using stratified random sampling in two groups of 40 experimental and control were appointed. In order to achieve the objectives of the research, the students of the control group completed their internship for two semesters under the usual internship training program and the students of the experimental group completed their internship for two semesters under the conditions of clinical training. The research tool was a researcher-made test that was used to determine the validity of this test, content validity and to determine the reliability of the difficulty coefficient and clean coefficient method. The results showed that the application of clinical education, increase students' self-confidence to be significantly effective. }, keywords = {Keywords: clinical education,Teacher Training,Teacher Training University,student-teachers,internship}, title_fa = {اثربخشی اجرای آموزش بالینی در برنامه درسی تربیت معلم بر تربیت حرفه‌ای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان کرمان}, abstract_fa = {این مقاله با هدف بررسی اثربخشی آموزش بالینی بر بهبود عملکرد دانشجومعلمان در فرایند کارورزی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 160 نفر از دانشجومعلمان کارورز ترم 7 و 8 دانشگاه فرهنگیان کرمان بودند. بر اساس ملاک­های ورود به مداخله تعداد 80 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و با توجه به وجود دو جنسیت دختر و پسر، اعضای نمونه آماری با استفاده از روش نمونه­گیری به صورت تصادفی طبقه­ای در دو گروه 40 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. جهت دست­یابی به اهداف پژوهش، دانشجومعلمان گروه کنترل به مدت دو نیم­سال تحت برنامه آموزشی معمول و دانشجویان گروه آزمون نیز تحت شرایط آموزش بالینی، دوره­ی کارورزی را پشت سر گذاشتند. ابزار پژوهش آزمون محقق ساخته­ای بود که برای تعیین روایی آن از روایی­محتوایی و جهت تعیین پایایی از روش ضریب دشواری و تمیز استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که کاربرد آموزش بالینی توانسته در بهـبود تربیت حرفه­ای دانشجومعلمان به ‌طور معناداری مؤثر واقع شود. }, keywords_fa = {آموزش بالینی,تربیت معلم,دانشگاه فرهنگیان,دانشجومعلمان,کارورزی}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_138552.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_138552_ad1f307368c0f5df14a13ba692010aa9.pdf} } @article { author = {Adib, Yousef and zare, saeedeh and mahmoudi, firouz and badri, rahim}, title = {The Process of Development of Affective Dimension of Teachers’ Participation in In-Service Training}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {16}, number = {63}, pages = {141-168}, year = {2022}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {In-Service Training is a way­ of upgrading teachers’ skills and knowledge for improving teaching and learning which may lead to a better job performance. In order to reach this, affective participation of teachers is needed. The current qualitative study was conducted with a grounded theory approach on 28 teachers of the primary schools of Tehran city through targeted sampling and data saturation. The data collection method was carried out through a semi-structured interview and was analyzed using Strauss and Corbin (2008) method. Findings in the contextual conditions include: in-service course subject, in-service teacher, teachers’ need to in-service education, teachers’ economic situation, teachers’ social status, bonus, delivery mode, time and teachers' family Status. The strategies used by teachers who participated in this research were: Reaction to the legal requirement, motivational factors, self-regulation and results were teachers’ change of view, effectiveness of in-service training and self-esteem. }, keywords = {Grounded theory,In-service training,Emotional participation,Primary school teachers}, title_fa = {مطالعه فرایند شکل‌گیری بعد عاطفی مشارکت معلمان در آموزش ضمن خدمت}, abstract_fa = {چکیده: این مقاله از نوع کیفی است که با روش نظریه داده بنیاد انجام شده است. بدین منظور با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و تکنیک موارد مطلوب تا اشباع نظری داده‌ها با مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته از 28 نفر از معلمان دوره ابتدایی در شهر تهران انجام پذیرفت. نتایج تحلیل داده‌ها در طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی 14 مقوله کلی را نشان می‌دهد. یافته‌های مطالعه در سه قسمت زمینه، راهبرد و پیامد مقوله بندی شدند. یافته‌ها در شرایط زمینه‌ای شامل: موضوع دوره آموزش، مدرس دوره، نیاز معلم به آموزش، وضعیت اقتصادی معلم، منزلت اجتماعی معلم، پاداش، مشارکت و نوع کلاس، زمان و وضعیت خانوادگی معلم است. راهبردهای معلمان در سه مقوله: واکنش به الزام، عوامل انگیزشی و خود نظم دهی و پیامدها نیز در سه مقوله: تغییر نگرش معلم، اثر بخشی ضمن خدمت و خودباوری طبقه بندی شدند. }, keywords_fa = {نظریه داده بنیاد,آموزش ضمن خدمت,مشارکت عاطفی,معلمان دوره ابتدایی}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_138899.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_138899_155d65c1c995e9ef6681112228751b2b.pdf} } @article { author = {saedi, rasoul and ghadery, mostafa}, title = {Science Teachers’ Experience of the Transition from Indigenous Culture to Scientific Culture}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {16}, number = {63}, pages = {169-198}, year = {2022}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present is analyzing the experience of science teachers at high school about students’ transition from indigenous culture to scientific culture. The paradigm of participatory interpretive research is qualitative research approach and the method of interpretive phenomenology has been used in research. For the research sample 10 science teachers were purposefully selected as participant using the criterion method the extant of data saturation. The finding showed that experience of teachers in combining scientific and cultural knowledge include the following component: cultural crisis of indigenous teachers, belief in the cultural nature of science, the value of indigenous culture, resolving students conflicts in cultural transfer, preparing students to integrate indigenous and scientific cultural. Finally the implications of the findings were offered to assist and enrich the experience of teachers for transition from indigenous culture to scientific culture.  }, keywords = {Keywords: indigenous culture,Scientific culture,science teachers,cultural transition,high school}, title_fa = {واکاوی تجارب معلمان علوم در عبور دانش آموزان از فرهنگ بومی به فرهنگ علمی}, abstract_fa = {هدف مقاله حاضر واکاوی تجارب معلمان علوم دوره متوسطه اول (معلمان علوم پایه هفتم، هشتم و نهم) درباره عبور دانش‌آموزان از فرهنگ بومی به فرهنگ علمی است. رویکرد تحقیق کیفی و پارادیم آن تفسیری مشارکتی است و از روش پدیدارنگاری تفسیری استفاده شده است. تعداد ده نفر از معلمان علوم به صورت هدفمند و با روش ملاکی تا حد اشباع داده­ها به عنوان مشارکت کننده انتخاب شدند. یافته­های تحقیق نشان داد که تجارب معلمان علوم در زمینه عبور دانش­آموزان از فرهنگ بومی به فرهنگ علمی شامل این مولفه­هاست؛ بحران فرهنگی معلمان بومی، باور به فرهنگی بودن علم، ارزش فرهنگ بومی، حل تعارضات دانش­آموزان در انتقال فرهنگی، آماده‌سازی دانش­آموزان برای تلفیق فرهنگ بومی و علمی که در پایان با ترسیم فضای نتیجه‌گیری الگویی برای تجارب معلمان در انتقال فرهنگ بومی به فرهنگ علمی ارایه شده است. }, keywords_fa = {کلیدواژه­ها: فرهنگ علمی,فرهنگ بومی,انتقال فرهنگی,معلمان علوم,دوره اول متوسطه}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_144495.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_144495_f69d1d0a538d81a605002f9e18366978.pdf} } @article { author = {hasani, rafigh and esmayeli, reza}, title = {The Components of Global Citizenship Education in the Document of the Fundamental Transformation of Education and the Application in the Formal Education System}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {16}, number = {63}, pages = {199-228}, year = {2022}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {The purpose of this article was to explain the level of attention paid to the components of global citizenship education in the Document of Fundamental Transformation of Education. The method of the present study was a triangulation mixed methods. The research population included the text of the document fundamental transformation of education. The data collection tools included a checklist of components of global citizenship education and a UNESCO Global Citizenship Components Questionnaire (2015) with a Cronbach's alpha of the /.84 Obtained. The results showed that in the document of fundamental transformation of education to the components of sense of identity and self-esteem, justice and social equality, commitment to social justice and equality most attention and no attention has been paid to the components of identity and diversity, sustainable development, diversity of values, belief in people's ability to change, cooperate and resolve conflicts, ability to manage complexity and lack of certainty, awareness and reflective action.  }, keywords = {Global Citizenship Education,Curriculum,secondary school teachers,content analysis}, title_fa = {تبیین میزان توجه به مؤلفه‌های تربیت شهروندی جهانی در سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش و کاربست آن در نظام تعلیم و تربیت رسمی از دیدگاه معلمان مقطع متوسطه}, abstract_fa = {هدف مقاله حاضر تبیین میزان توجه به مؤلفه‌های تربیت شهروندی جهانی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود. روش پژوهش حاضر از طرح‌های آمیخته درهم‌تنیده بود که داده‌های کمی و کیفی با وزن مشابه گردآوری ‌شده‌اند. جامعه پژوهش شامل متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و کلیه معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان دهگلان بودند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل چک‌لیست مؤلفه‌های تربیت شهروند جهانی و پرسشنامه مؤلفه‌های تربیت شهروند جهانی یونسکو (۲۰۱۵) بود که میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه ‏84/. به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مؤلفه‌های احساس هویت و عزت‌نفس، عدالت و برابری اجتماعی، تعهد به عدالت و برابری اجتماعی بیشترین توجه و به مؤلفه‌های هویت و گوناگونی، توسعه پایدار، تنوع و گوناگونی ارزشی، اعتقاد به توانایی مردم برای ایجاد تغییر، همکاری و حل تعارضات، توانایی مدیریت پیچیدگی و فقدان قطعیت، آگاهی و عمل تأملی هیچ توجهی نشده است. }, keywords_fa = {کلیدواژه: تربیت شهروند جهانی,برنامه درسی,معلمان مقطع دوم متوسطه,تحلیل محتوا}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_144356.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_144356_82de1bae97dd99f7a9a57d24bf39cea4.pdf} } @article { author = {}, title = {Extended Abstracts And References In English}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {16}, number = {63}, pages = {229-280}, year = {2022}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده های تفصیلی و منابع به انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_144675.html}, eprint = {} }