@article { author = {Gooya, Zahra}, title = {Editor – in – chief}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {15}, number = {57}, pages = {1-4}, year = {2020}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سخن سردبیر}, abstract_fa = {      خوشحالم که بعد از 20 سال که از تأسیس رشته کارشناسی ارشد آموزش ریاضی می­­گذرد و بعد از سال­ها که برنامه دوره دکتری آن هم به تصویب رسیده است، بالاخره در سال تحصیلی 1400- 1399، برای دکتری آموزش ریاضی- اگرچه با ظرفیت کل کمتر از 10 نفر در دو نوبت روزانه و شبانه در دانشگاه­های دولتی - به طور مستقل دانشجو گرفته می­شود[1]. قرین شدن این اتفاق را با ورود به سده پانزدهم شمسی، به فال نیک می­گیرم و این شماره متمرکز بر آموزش ریاضی را تقدیمِ این شروع می­کنم. مراحل تولید این شماره، با شیوع کرونا در ایران و همه­گیری آن در جهان همراه بود؛ واقعه­ای که نظیر آن، ممکن است هر صدسال یک­بار برای جامعه بشری رُخ دهد و ما نیز در میانه آن، قرار گرفتیم. کرونا بر تمام مناسبات انسانی از جمله آموزشی، تأثیر گذاشته و جهان را با چالش­های جدی و نوینی مواجه کرده است که تلاش برای حل آنها، دنیا را با شتاب اعجاب­آوری، به سمت افق­های نو هدایت می­کند تا از دل این شرایطِ سخت، عالمی نو پدید آید. یکی از درس­های حیاتیِ دوران کرونا برای آموزش­های رسمی و غیررسمی این است که نشان داد انسان برای تغییر رفتار اجتماعی و فردی خود، بیش از آن که نسبت به «باید»ها و «نباید»ها حساس باشد، متأثر از «باورها» و «نیازها»ی خویش است. مثلاً وقتی مردم احساس نیاز به تکنولوژی کردند، بدون تحمیل هزینه­ای بر نظام آموزشی، با سرعتی بیش از انتظار آن را آموختند و در حال حاضر، زندگی همه به نوعی با آن عجین شده است و جامعه خود را با این نیازِ برآمده از دل موقعیت کرونایی، تطبیق داده است. در این بین، انسانی که شیفته یادگیری و تغییر است، در حوزه­های بسیاری ارتقا یافته و  محرک­ قوی اینها، بیشتر اشتیاقِ موقعیت- محور، مبتنی بر زمینه، برآمده از درون واقعیت­ها و نیازها و میل انسان به کمال و بالندگی بوده است. برای آموزش پساکرونایی، لازم است به این تغییرات مهم که در حد تغییر پارادایم است و انسان را به فضای فکری و معنوی و فلسفی جدیدی وارد کرده است، توجه عمیق شود که امیدوارم شماره­ای از فصلنامه نیز به آموزش پساکرونایی اختصاص یابد. اما در خصوص این شماره، چند نکتة برجسته قابل بیان است که به آنها، اشاره می­کنم: -     تولید شماره‏های حول یک موضوع، سنتی ارزنده در تاریخ فصلنامه مطالعات برنامه درسی است؛ بدین ترتیب که در یک بازه زمانی، گاهی تعداد مقاله­های دریافت­شده توسط فصلنامه در یک حوزه خاص، به طور چشمگیری بیش از حوزه­های دیگر است و نشان می­دهد آن حوزه، به دلایل مختلف مورد توجه است و نیازمند یافته­های پژوهشی برای رویارویی با چالش­های آن است. در مورد شماره متمرکز بر آموزش ریاضی نیز همین اتفاق افتاد که حاصلش، مجموعه­ای است که تقدیم می­شود.      -     تنوع روش تحقیق در مقاله­ها، بار دیگر به پژوهشگران این رشته یادآور می­شود که چیزی به عنوان «بهترین» روش وجود ندارد. انتخاب روش، بستگی به تناسب آن با موضوعِ مورد پژوهش دارد و به کمک تسلط و زیرکی پژوهشگر، انتخاب به­جا و به­موقع انجام می­شود و از این منظر، تنوع روش­های تحقیق استفاده شده در این مقاله­ها، قابل توجه است. این نکته به پژوهشگران جوان می­آموزد که در یک پژوهش اصیل، آنچه که بیش از هرچیز اهمیت دارد، داشتن دغدغه و مسئله واقعی و تناسب روش با تلاش برای حل آن یا شناسایی ابعاد آن و اطمینان از «دقت» و «اعتبار» یافته­های آن است. -     مقاله­های این شماره، هر یک به نوعی به موضوع­های کاربردی و بنیادین و مورد نیاز آموزش ریاضی در ایران پرداخته­ است؛ آموزش ریاضی با استفاده از روش تدریس معکوس، برداشت معلمان ابتدایی و متوسطه از فناوری­های دیجیتال، ضرورت توجه به ارزشیابی­های جایگزین، چرایی و چگونگی ایجاد تغییر در برنامه درسی ریاضی مدرسه­ای، آموزش معلمان ریاضی از طریق پیوند بین ریاضی مدرسه­ای و ریاضی دانشگاهی، بررسی نقادانه مطالعات انجام­شده در یک حوزه به روشی نظام­مند و ارائه روشی برای آموزش جبر مدرسه­ای که قابل استفاده در فضای آموزش مجازی است. -     اخیراً برای ارتقای رتبه مجله­های علمی، توصیه شده که تمام منابع در متن مقاله فارسی، به زبان انگلیسی نوشته شود. با کسب اجازه از سردبیر محترم و ارائه دلایل به هیئت تحریریه فصلنامه، و به ضرورت پاسداشت زبان فارسی، موافقت شد که از این کار اجتناب شود و در عوض، پرونده­ای به زبان انگلیسی برای هر یک از مقاله­ها و توسط نویسندگان آنها تولید شود که در آنها، تمام منابعِ فارسی، به زبان انگلیسی ترجمه شوند و یک چکیده گسترده انگلیسی حدود 500 کلمه­ای نیز برای هر مقاله نوشته شود. این کار در نوع خود، بدیع است و امیدوارم که مورد توجه سایر مجلات علمی فارسی­زبان در ایران، واقع شود. برای پرهیز از طولانی شدن کلام، به همین چند مورد بسنده می­کنم و از سردبیر محترم فصلنامه آقای دکتر نعمت­الله موسی­پور، مدیر محترم داخلی فصلنامه سرکار خانم دکتر رضوان صفیان، اعضای محترم هیئت تحریریه و داوران گرامی، تشکر ویژه دارم. همچنین به­عنوان سردبیر این شماره متمرکز بر آموزش ریاضی که مسئولیت سرویراستاری را عهده­دار بود، از نویسندگان محترم، که وسواس­های علمی- روشی- نگارشیِ مرا را تحمل کردند، سپاس­گزارم.                                                         زهـرا گویا                                        سردبیر مهمان شماره 57 فصلنامه مطالعات برنامه درسی                                                         (متمرکز بر مقالات آموزش ریاضی)                             [1]. تا کنون، به­عنوان دانشجوی ریاضی- بعضی دانشگاه­ها در گروه ریاضی محض بعضی دیگر در گروه ریاضی کاربردی- دانشجوی دکتری با «گرایش آموزش ریاضی» پذیرش کرده‎اند.}, keywords_fa = {؟؟؟؟؟}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_114600.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_114600_ad87b81a3a78b2a625651a575e231530.pdf} } @article { author = {mortazavi, morteza and Maleki, Hasan and Gooya, Zahra and Gholamazad, Soheila and Hasani, Mohammad}, title = {The Nessecity of Developing a Qualitative Ruberic to Implement the Descriptive Evaluation of Mathematics at the Elementary School in Iran}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {15}, number = {57}, pages = {5-40}, year = {2020}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present study was to shed more lights in elementary teachers’ ambiguities with the implementation of descriptive assessment. 27 students from one 5th Grade class, classroom teacher, as well as seven other 5th Grade teachers, voluntereely participated in this study. Due to the nature of the study, the qualitative paradigm was chosen to carry the research. The data were collected via two mathematics word problems focusing on reasoning. For the sake of triangulation, the data collected through various sources including classroom teacher’s assessment of students, another seven independent teachers’ assessments and the first author’s field notes and observations while students were solving problems to assure the confirmability of the data. The main finding of the study was a descriptive rubric that is qualitative in nature and is relative, flexible, subject - dependent and based on teachers’ judgements supported by the documents and observations collected in students’ portfolios. }, keywords = {Descriptive Evaluation Program,Qualitative Rubric,Elementary Teachers,Mathematics Content,Grade}, title_fa = {ضرورت تدوین معیارهای روبریک کیفی برای اجرای موفقیت‌آمیز ارزشیابی توصیفیِ درس ریاضی دوره ابتدائی}, abstract_fa = {با گذشت بیش از 15 سال که از اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی در ایران می­گذرد، ارزیابی­های ملی حاکی از این است که اجرای این طرح، به موفقیت مورد انتظار نرسیده است. برای بررسی عمیق­تر مشکلات اجرای ارزشیابی توصیفی از نگاه معلمان دوره ابتدایی، پژوهشی در پارادایم پژوهش­های کیفی طراحی شد و 27 دانش­آموز یک کلاس درس پایه پنجم و معلم آن کلاس، به طور داوطلبانه در آن شرکت کردند. داده­های این مطالعه از طریق دو مسئله که دانش­آموزان حل کردند، ارزیابی­های معلم آن کلاس و هفت معلم داوطلب دوره ابتدایی از هفت مدرسه دیگر، جمع­آوری شد. تجزیه­وتحلیل داده­ها از طریق کاهش نظام­وار داده­ها در سه مرحله صورت گرفت. نتیجه اصلی این مطالعه، یک روبریک توصیفی است که ماهیتی کیفی دارد و ویژگی­های آن، «نسبی» بودن، «منعطف» بودن، «موضوع-محور» بودن و «مبتنی بر قضاوت» معلم است که متکی بر مستندات و شواهدِ جمع­آوری­شده در پوشه­های کار دانش­آموزان است. }, keywords_fa = {طرح ارزشیابی توصیفی,روبریک کیفی,معلمان دوره ابتدایی,محتوای ریاضی,پایه پنجم ابتدایی}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_113114.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_113114_a5df7f0145cae8fc3ac005f5cc22f9cd.pdf} } @article { author = {faramarzpoor, nooshin and Fadaee, , Mohammad Reza}, title = {Developing a Model based on Constructivism Approavh for Teaching Simplification of Algebraic Expressions in the 8th Grade}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {15}, number = {57}, pages = {41-64}, year = {2020}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {The aim of the present study was developing a model based on constructivism approach, for teaching simplification of algebraic expressions in the 8th Grade. Mixed method proved to be suitable for the study. At the first phase, a primitive model was designed and a focus group was formed consisting of 15 volunteer mathematics teachers of the same grade and they met three times until the model was modified and validated for implementation. At the second phase, an experimental study was designed involving 60 Grade 8 students that randomely selected and assigned to two experimental and control groups. After taking the pre-test, the control group was taught as usual and the experimental group was taught using the developed model as treatment. At the end, a post- test was carried out for both groups. The results showed that the difference between two groups was statistically significant in the favor of the experimental group that indicates that posivie effectiveness of the developed model on the students’ performance in Grade 8.}, keywords = {constructivism,simplification of algebraic experessions,Mixed Method,Grade 8 Students}, title_fa = {تبیین مدلی برای تدریس مبحث ساده‌کردن عبارت‌های جبری در پایه هشتم}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی مبتنی بر نظریه ساخت­وسازگرایی، برای تدریس مبحث ساده­کردن عبارت­های جبری و بررسی تأثیر آن بر یادگیری دانش­آموزان پایه هشتم انجام شد. روش این پژوهش ترکیبی بود؛ بدین ترتیب که برای تبیین مدل طراحی­شده، یک گروه کانونی در سه جلسه تشکیل شد و 15 معلم ریاضی داوطلب در یکی از شهرستان­های شرقی ایران، شرکت کردند. در بخش کمّی، 60 دانش­آموز پایه هشتم همان شهرستان به صورت نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و با توجه به طرح آزمایشی، به تصادف در دو گروه کنترل و آزمایش گمارده شدند. پس از گرفتن پیش­آزمون، به گروه آزمایش، مبتنی بر مدل آموزشیِ اعتباربخشی شده و به گروه کنترل، به روش سنتی تدریس شد و در پایان، داده­ها از طریق یک پس­آزمون جمع­آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که روش طراحی­شده مبتنی بر ساخت­وسازگرایی، مناسب­تر از روش­های سنتی بود و تأثیر مثبتی بر یادگیری دانش­آموزان پایه هشتم گذاشت.}, keywords_fa = {نظریه ساخت‌وسازگرایی,ساده‌کردن عبارت‌های جبری,روش تحقیق ترکیبی,دانش‌آموزان پایه هشتم}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_112944.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_112944_17c0fca5ca90b24a5e9dc6e7e442e083.pdf} } @article { author = {Zeynivandnezhad, Fereshteh}, title = {Influencing Factors and Relationships between them to enhance the Usage of Digital Technologies by Primary and Mathematics Teachers}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {15}, number = {57}, pages = {65-106}, year = {2020}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {Integrating digital technologies in teaching and learning processes is a universal phenomenon which is often recommended by governments, universities, education faculties and schools in order to improve educational systems.  In spite of the capabilities of digital tools, their usage is new in classrooms and restricted to primary grades. Therefore, the present study with an exploratory sequential mixed method approach in two steps was conducted to extract influential factors that enhance the use of digital technologies. To do so, semi-structured interviews were conducted with 6 groups of from 3 to 5 primary and mathematics high school teachers, respectively. In addition, influencing factors were extracted, through the quantitative approach, survey method participating 457 people using path analysis, and the relationships amongst factors were examined and several recommendations were proposed. The main findings showed that school readiness contributed to teacher readiness and these two had statistical signification effect on student’s use of digital technologies.}, keywords = {digital technologies,upper primary school,primary teachers,mathematics teachers in lower secondary school}, title_fa = {عوامل مؤثر و روابط بین آن‌ها در ارتقای استفاده از فناوری‌های دیجیتال در میان معلمان دوره دوم ابتدایی و دبیران ریاضی دوره اول متوسطه}, abstract_fa = {تلفیق فناوری‌های دیجیتال در فرآیند یاددهی و یادگیری یک پدیده جهانی است که عمدتاً به‌وسیله دولت‌ها، در دانشگاه‌ها، دانشکده‌های علوم تربیتی و مدارس با هدف بهبود سیستم آموزشی توصیه می‌شوند. هرچند علی‌رغم قابلیت‌های متعدد این فناوری‌ها، استفاده از آن‌ها در کلاس‌های درس، جدید و بیشتر محدود به پایه‌های ابتدایی است. این مطالعه با رویکرد آمیخته سلسله مراتبی اکتشافی، به استخراج عوامل مؤثر در ارتقای استفاده از فناوری‌های دیجیتال از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با شرکت شش گروه سه تا پنج‌نفری پرداخته و با اجرای پیمایش با شرکت 457 نفر از معلمان دوره دوم ابتدایی و دبیران ریاضی اول متوسطه به‌وسیله تحلیل مسیر با استفاده از مدل‌سازی معادله ساختاری، روابط بین عوامل را آزمون و پیشنهاد‌هایی برای ارتقای استفاده از آن‌ها ارائه‌کرده است. نتیجه اصلی این پژوهش این است که آمادگی معلم در استفاده فناوری‌های دیجیتال متأثر از آمادگی مدرسه است که روی استفاده دانش‌آموزان از فناوری‌های دیجیتال اثر مثبت و معناداری دارد.}, keywords_fa = {فناوری‌های دیجیتال,دوره دوم ابتدایی,معلمان ابتدایی,دبیران ریاضی دوره اول متوسطه}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_112942.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_112942_c0be006fee415d52b831a6e5d5430ceb.pdf} } @article { author = {غلام آزاد, سهیلا}, title = {School Mathematics Curriculum Change: Challenges and Required Research}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {15}, number = {57}, pages = {107-128}, year = {2020}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {In the recent decades, school mathematics curriculum reforms have taken place in many countries. Although the contexts of these reforms differ significantly, research could reveal much informative facts about them. For instance, there is a tendency for many countries to include curriculum standards of developed countries in their national curricula. Due to the special role and nature of mathematics, this tendency can be seen even more in this subject. As result, it is expected mathematical literacy of students across the countries does not differs dramatically, which can be consider as a positive aspect. However, we cannot ignore the negative aspects of this adoption as well. In this article, after making a distinction between curriculum change and curriculum reform, the influential factors on school mathematics curriculum reforms since the second half of the 20th century onward, and the challenges which have been caused by them will be reviewed. Then, by refer to the international studies, the required research for reform the school mathematics curriculum will be discussed.}, keywords = {: curriculum change,curriculum reform,school mathematics curriculum}, title_fa = {تغییر برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای: چالش‌ها و تحقیقات مورد نیاز}, abstract_fa = {در سال‌های اخیر، اصلاحات برنامه درسی ریاضی مدرسه­ای در بسیاری از کشورها صورت گرفته است. هر چند بستر این اصلاحات، به طور قابل­توجهی با هم متفاوت بوده‌اند، با این حال، تأمل و تحقیق در این اصلاحات، حقایق زیادی را آشکار می­کند. به عنوان مثال، بررسی­ها نشان می­دهند که بسیاری از کشورها، تمایل زیادی دارند که استانداردهای برنامه درسی و محتوای منتخبی که در کشورهای پیشرفته مورد  تأکید هستند را در برنامه درسی ملی خود بگنجانند. این گرایش در موضوع درسی ریاضی، با توجه به نقش و ماهیت ویژه­ای که دارد، حتی بیشتر هم دیده می‌شود. در این مقاله، پس از بررسی مفهوم «اصلاح» و تمایز آن با «تغییر» برنامه درسی، عوامل اثرگذار در اصلاحات برنامه درسی ریاضی مدرسه­ای از نیمه دوم قرن بیستم به بعد و چالش‌های متأثر از آنها، مورد تحلیل نظری قرار می­گیرند. سپس با استناد به مطالعات بین‌المللیِ انجام شده، تحقیقات لازم در زمینه اصلاحات برنامه درسی ریاضی مدرسه مورد بحث قرار خواهند گرفت.}, keywords_fa = {تحول آموزش و پرورش,تغییر برنامه درسی,اصلاحات برنامه‌درسی,برنامه‌درسی ریاضی مدرسه ای}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_114595.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_114595_27713fdc8edf032a44f2ccd2739647bf.pdf} } @article { author = {Rafiepour, Abolfazl and khesali, najmeh}, title = {Effect of Flipped Classroom Teaching Method on Learning of Mathematics of Grade 7 Female Students}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {15}, number = {57}, pages = {129-154}, year = {2020}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {Flipped classroom is an approach in which content are available to students via Internet. Students learn mathematical content at home, and then they solve problem with guidance of teacher at classroom. The present study aimed to evaluate the effect of flipped classroom approach in math education. This study was performed in eight sessions (90 minutes) for the topic of “exponentiation and square root” from the mathematic textbook, with the participation of 60 girl students in the Seventh grade. These 60 students were divided into two groups: “experimental” and “control” group. All students in both experimental and control group were participated in final exam with same mathematical content. For analyzing the scores of the two groups, covariance analysis was used. The results of this study showed that the flipped classroom approach is effective on students' learning progress but the differences in average for two different groups are not statistically meaningful. }, keywords = {Flipped Classroom Approach,Traditional Teaching Approach,Mathematical Learning,constructive interaction}, title_fa = {اثر تدریس به روش معکوس در پیشرفت یادگیری ریاضی در بین دانش‌آموزان دختر پایه هفتم}, abstract_fa = {با توجه به اینکه تحقیقات اندکی در زمینه استفاده از رویکرد کلاس درس معکوس (که در آن جای تدریس و تمرین در کلاس درس جابه‌جا می‌شود) انجام شده است؛ مطالعه حاضر به منظور بررسی تأثیر این رویکرد بر پیشرفت یاددهی- یادگیری ریاضی دانش‌آموزان دختر پایه هفتم طراحی شد. در این مطالعه 60 دانش‌آموز دختر در دو گروه آزمایش و گواه شرکت داشتند. دانش‌آموزان گروه آزمایش به مدت هشت جلسه (90 دقیقه‌ای)، مبحث جذر و توان بر اساس کتاب درسی ریاضی پایه هفتم را به شیوه کلاس درس معکوس آموختند. در پایان، دانش‌آموزان هر دو گروه در آزمون پایانی مبحث جذر و توان شرکت کردند. نتایج حاصل از بررسی داده‌ها نشان داد که اگرچه عملکرد دانش‌آموزان گروه آزمایش (کلاس درس معکوس) بهتر از عملکرد دانش‌آموزان گروه گواه است؛ ولی تحلیل کواریانس نشان داد که این اختلاف در میانگین دو گروه از نظر آماری معنی دار نیست.}, keywords_fa = {رویکرد کلاس درس معکوس,رویکرد آموزش سنتی,یادگیری ریاضی,تعامل سازنده}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_112940.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_112940_1d10465de1345be9dec3eab469ce7cb1.pdf} } @article { author = {Sereshti, Hamideh and Gooya, Zahra}, title = {Teachers’ Perspective of how High School Mathematics is influenced by University Mathematics}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {15}, number = {57}, pages = {155-190}, year = {2020}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {In recent years, a new construct called “School- Related Content Knowledge” has been introduced to the field to make connection between university mathematics and school mathematics. To better understand the relation between university and school mathematics, a study was designed and conducted with 19 upper secondary mathematics teachers, using qualitative methodology. The data collected from four different sources. By systematic reduction of the data, two categories emerged with of a number of sub-categories as “the ways in which, teachers use academic mathematics in their high school teaching” and “the gap between academic vs. high school mathematics” The study concluded that it is important to design specific mathematics courses that are content- based, different from both mathematics and all kinds of pedagogical courses that their main responsibility is to help prospective high school teachers to re- tailoring academic mathematics to better serve the purpose of high school mathematics. }, keywords = {University Mathematics,School mathematics,high school teachers,School- Related Content Knowledge}, title_fa = {دیدگاه معلمان نسبت به تأثیر ریاضی دانشگاهی بر تدریس ریاضی مدرسه ای}, abstract_fa = {در دهه اخیر، یکی از انواع دانش­هایی که برای آماده­سازی معلمان دبیرستان مورد توجه قرار گرفته، «دانش محتواییِ تخصصی­شدة ریاضی مدرسه­ای» است که تمرکز آن، بر چگونگی ایجاد ارتباط بین ریاضیِ دانشگاهی و ریاضی مدرسه­ای است. برای شناسایی این دانش، پژوهشی طراحی شد که هدف اصلی آن، توصیف چگونگیِ استفاده معلمان از ریاضی دانشگاهی در تدریس ریاضی مدرسه­ای بود و در آن، 19 معلم ریاضی دبیرستان که همگی تجربه تدریس حسابان را داشتند، به­طور داوطلب شرکت کردند. رویکرد این پژوهش کیفی بود و داده­های آن، با استفاده از اطلاعات جمعیت­شناختی، مصاحبه­های نیمه­ساختاری، مصاحبه­های مکتوب و مشاهده­های کلاس درس و یادداشت­های میدانی نویسنده اول، جمع­آوری شد. در فرایند کاهش نظام­وار داده­ها و تجزیه و تحلیل نهایی، دو مقوله اصلی شکل گرفت که هرکدام، شامل چندزیرمقوله شدند. مقوله اول «چگونگی استفاده از ریاضی پیشرفته دانشگاهی توسط معلمان در تدریس مدرسه­ای» و مقوله دوم «شکاف بین ریاضی مدرسه­ای و ریاضی دانشگاهی» بود. توصیه این پژوهش این است که دانشجو- معلمان ریاضی، به درس­های محتوایی ویژه­ای نیاز دارند که بین ریاضی مدرسه­ای ریاضی دانشگاهی، ارتباط برقرار کند؛ همان ریاضیاتی که هدف این پژوهش، شناسایی ماهیت و توصیف آن بود.}, keywords_fa = {ریاضی دانشگاهی,ریاضی مدرسه‌ای,دانش محتواییِ تخصصی‌شدة ریاضی مدرسه‌ای,دبیران ریاضی دبیرستان}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_114597.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_114597_a1081c05f227ca443e896c53be59eafe.pdf} } @article { author = {Mohsenpour, Maryam and Batoei Avarzaman, Mona}, title = {Critical Review of Studies in the Field of Mathematical Word Problems}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {15}, number = {57}, pages = {191-212}, year = {2020}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {One way for empowering students to apply mathematics in solving daily life problems is applying word problem in the process of math education. Due to the importance of this issue, many Iranian research has been conducted within the recent decade. The purpose of the present study is critical review of research done in this field. In doing so, major relevant Iranian data bases were reviewed and searched and 136 studies were recognized. Taking in to account the criteria for entering and leaving studies, 19 studies in the field of word problem were selected. In the next step research methodology of the selected studies were critically reviewed. The finding indicated that a large number of the conducted research used quantitative approach. Most of the research dealt with student’s challenges in solving problems. Some of the research involved teaching methods. A number of research discussed the role of cognitive –metacognitive-emotional factors such as cognitive styles, metacognitive believes as well as neurological factors including cognitive and cognitive loop, central executive function, working memory, and psycho-linguistic abilities in word problem. In reviewing research methodology of these research, important threatening factor was the validity of the research in both approaches.}, keywords = {Mathematical Word Problems,critical review,Resarch Methodology}, title_fa = {مرور نقادانه مطالعات انجام شده در حوزه مسائل کلامی ریاضی}, abstract_fa = {یکی از راهکارهای توانمندساز دانش­آموزان در به­کارگیری ریاضی در زندگی روزمره، استفاده از مسائل کلامی است و به دلیل اهمیت این موضوع، در دهه اخیر پژوهش‌های ایرانی متعددی در این حوزه انجام­ شده که هدف مطالعه حاضر، مرور نقادانه آنها بود. برای این کار، ابتدا از طریق جستجوی جامع در بانک­های اطلاعاتی معتبر در ایران، 136 پژوهش شناسایی شد. با لحاظ کردن معیارهای ورود و خروج مطالعات، 19 پژوهش­ در حوزه مسائل کلامی ریاضی در بازه زمانی 1388 تا 1398 شناسایی شدند. در گام بعدی، این پژوهش‌ها ارزیابیِ نقادانه شد. یافته‌ها نشان دادند که رویکرد روشی اکثر این پژوهش­ها، کمّی بود و زمینه‌های پژوهشی عبارت از چالش‌های دانش‌آموزان در حل مسئله، تأثیر روش‌های تدریس نوین، نقش عوامل شناختی-فراشناختی-عاطفی در حل­مسئله کلامی ریاضی، عوامل عصب‌شناختی و دوزبانگی بودن دانش‌آموزان در حل مسائل کلامی بودند. در برررسی روش‌شناسی این پژوهش‌ها، عامل مهم تهدیدکننده، روایی پژوهش در هر دو رویکرد کمّی و کیفی بود.}, keywords_fa = {مسائل کلامی ریاضی,مرور نقادانه,روش‌شناسی پژوهش}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_112943.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_112943_f6882b8f6a51518584a696b5ba868328.pdf} } @article { author = {}, title = {Extended Abstract}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {15}, number = {57}, pages = {212-254}, year = {2020}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده تفصیلی مقالات}, abstract_fa = {We would like to dedicate these extended abstracts and references to the doctors, nurses, health workers and all those fighting on the front lines, risking their lives to keep us all safe from the deadly corona virus   We as mathematics educators involving in curriculum studies, have a great and historical responsibility to facilitate and enhance students’ learning in this rather strange era! The paradigm shift is happening right in front of our eyes. If we don’t use this opportunity to make a better future for our children, the regret will rest upon us forever.          (Celebrating the Establishment of the Doctoral Program of Mathematics Education after 20 Years of its Foundation in the beginning of this millennium: 2000)   Summer 2020 }, keywords_fa = {؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_114601.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_114601_1724262ffd16bac33b438570929c9cd0.pdf} }